Topic bekijken

Stage/werken met hoofddoek

General Talk - Onderwijs & Werk

Zoek in forum:
Actieve discussies Geadvanceerd zoeken

Actieve discussies

Topic Categorie Tijd
Wat is het van je ? Ontspanning » Fun 23:59
Naamspelletje Ontspanning » Fun 23:41
Zet een artiestnaam met laatste letter Ontspanning » Fun 23:38
Omschryf je gevoel met een smiley Ontspanning » Fun 23:37
Evet mi Hayir mi ? Ontspanning » Fun 23:25
Turken mogen ook in het buitenland stemmen door .. TurkishPlace » Nieuws 23:21
Ik word bedreigd door gefrustreerde( Zart ) via PM Ontspanning » Fun 23:21
Alevieten Gezondheid & Lifestyle » Godsdienst 23:21
Nerelisin? Ontspanning » Fun 23:17
Wat zijn je hobby´s Vrije tijd » Hobbies 23:17
Eurovision 2012 Vrije tijd » Turkse Muziek 23:16
in wie ze schoenen zou je willen staan ? Ontspanning » Fun 23:16
Damar dinlermisin? Vrije tijd » Turkse Muziek 23:15
Touw trekken boys/girls #3 Ontspanning » Fun 23:15
Favoriete Film? Vrije tijd » Overige Films 23:14
Stage/werken met hoofddoek 27-01-2012 22:25 Quote dit bericht
Vrouwrumeysaciik(19)
Lid
Deze gebruiker is offline Offline
Ff alleen serieuze reacties graag,!

Ik volg nu de opleiding juridisch op et MBO, is mn laatste jaar en ik wil hierna hbo gaan doen insAllaaahh.. Alleen nu zit in met een probleempje. Bij het kiezen van een hbo opleiding moet ik ook denken van bu iste werk var mi voor mensen met hoofddoek.. Want wat ik echt wil is ogretmenlik of iets anders met kindern maar tesetturluler icin is var mi, bilmiyom..

tesetturluler icin sorum; hebben jullie problemen ofz met stage/werk ? En wat voor problemen dan?

en mijn vraag aan de rest; zien jullie ook problemen in jullie omgeving? (zus, famillie, kennis felan)

Ik hoop dat ik et wel een beetje duidelijk heb uitgelegd...

27-01-2012 22:25 Quote dit bericht
Vrouwrumeysaciik(19)
Lid
Graag serieuze reacties !

28-01-2012 09:14 Quote dit bericht
Dit lid accepteert SMS berichtenManMorpheus_X(5)
Lid
[color=green]
Hoi, Rumeysaciik...

Ik ben geen (hoofddoekdragende) vrouw, maar misschien heb je wat aan mijn volgende verhaaltjes.

>>
[/color]

28-01-2012 09:16 Quote dit bericht
Lid
[color=green]
>> Ik ken 'n meid die in 2010 stage liep bij 'n incassobureau. Ik weet niet precies wat haar functie daar was, maar als ik wel'ns langsging kon ik haar op kantoor zien zitten en soms zag ik 'r zelfs achter de receptiebalie.

Als ik zo terugdenk heb ik nog nooit de indruk gekregen dat 't feit dat ze hoofddoekdraagster was haar in haar werk stoorde. Ik zag haar collega's gewoon met haar omgaan alsof ze daar jaren werkte en ze dat al lang gewend waren. Ze hielden verrassend veel rekening met haar, wat betreft feestdagen, lunches, en de manier waarop ze zich kleedde.

'n Gebedsruimte hadden ze daar niet, maar dat vond ze niet erg. Ze had ook stage kunnen lopen op 'n ambassade waar wel 'n gebedsruimte aanwezig was, maar dat was ver reizen voor haar en zo moeilijk zag ze zichzelf niet doen, dus ze pakte gewoon aan wat ze kon krijgen en was er tevreden mee.

Toen ik haar 'n keer voor 't eerst achter de receptiebalie zag zitten kwam meteen in me op dat ik 't wel tof vond van die mensen dat ze haar d'r hoofddoek gewoon lieten dragen, ook al hing er 'n levensgroot schilderij van onze Bea achter haar aan de muur en stond er 'n nog grotere rood-wit-blauwe vlag naast. Niemand leek zich eraan te storen.

Ook de mensen die daar aan de balie kwamen leken er niet van te schrikken of er raar van op te kijken. Misschien omdat ze die mensen dan altijd verraste met haar accentloos vloeiend taaltje en nog vriendelijk tegen ze was ook. Verder kwam ze altijd netjes op tijd, soms zelfs te vroeg, en meldde ze zich altijd netjes volgens de regels ziek als dat nodig was.

Later dat jaar heb ik haar geholpen met haar stageverslag en heb er tijdens de huiswerkhulp met 'r over gesproken dat ik 't wel moedig van haar vond dat ze 't op haar manier heeft gedaan (qua bewuste verschijning dus). Ook hadden we 't erover dat we 't wel mooi vonden hoe die mensen haar zo opnamen in de groep zonder op welke manier dan ook onderscheid te maken. Vonden we wel tof en waren we wel trots op.

We hebben dat toen in haar stageverslag gezet en voor haar was dit dus 'n positieve ervaring, waar ze met trots op terugkijkt.

>>
[/color]

28-01-2012 09:17 Quote dit bericht
Lid
[color=green]
>> Ik ken ook 'n hoofddoekdragende meid die pas nog na haar opleiding is begonnen als adviseuse bij 'n juridisch loket. Ze zit dan aan zo'n balie waar inlopende bezoekers 'n nummertje trekken en hun verhaal doen bij de adviseur die toevallig op dat moment beschikbaar is voor gesprek.

Maar soms, als 't niet druk is, werken ze zonder 't nummertjessysteem. Inlopende bezoekers kunnen dan kiezen tussen meerdere balies waar ze beschikbare medewerkers achter zien zitten. In deze situatie is 't waar ze merkt dat ze soms 'n beetje vooroordelen van mensen aanvoelt.

Want als mensen kunnen kiezen, ziet ze de meeste van ze meteen lopen naar 'n balie waar zij NIET zit, en soms zijn dat zelfs mensen die ook hoofddoeken dragen. Niet altijd weet ze wat ze daarvan moet denken, maar als ze er teveel over gaat nadenken voelt 't wel minder prettig, merkt ze. Dus ze probeert dat niet teveel te doen.

Toevallig zag ik haar vorige maand nog ineens 'n keer zitten zónder hoofddoek, gewoon 'n keer kijken wat er gebeurt, zei ze me. Nou, volgens haar verhaal bleek dus dat ze door bezoekers ineens heel anders werd benaderd. Ze kozen vaker voor 'n gesprek met haar, en als ze tegen haar spraken en zij luisterde, gingen ze ineens niet meer zo slow & easy spreken alsof ze één of ander blondje was.

Hoe zij 't mij vertelt merkt ze dat de gesprekken die ze met mensen heeft dan ook van hoger niveau worden, en dat ze dan eindelijk goed haar eigen hoge niveau ook kan benutten. Haar conclusie: bezoekers schatten haar op haar uiterlijk zonder hoofddoek veel intelligenter in (wat natuurlijk gewoon belachelijk is, maar wel de realiteit die zij meemaakt, hoe ik 't opmaak uit haar verhalen).

Op gegeven moment zag ik dat ze steeds vaker zo'n 'experimentje' zonder hoofddoek deed, en uiteindelijk zie ik haar nu alleen nog maar standaard zonder achter de balie. "Beter joh", zegt ze soms tegen me, ookal heeft ze 'm buiten haar werk wel gewoon weer op.

Zij heeft er dus voor gekozen om 't dan maar zo te doen, ookal zeggen haar collega's vaak dat ze gewoon met hoofddoek moet blijven komen als ze zich daar prettig in voelt. Er hebben daar vóór haar ook hoofddoekdraagsters gewerkt en stage gelopen en zij moet dat ook gewoon kunnen, vinden haar collega's en leidinggevenden (van verschillende afkomsten, ook Nederlandse), met wie ze 't verder wel gewoon kan vinden.

Haar ervaring is dus fifty-fifty. Voor 'n deel positief (qua collega's), voor 'n deel negatief (qua contacten met bezoekers). "Maar insallah," zegt ze, "verandert dat ooit".

>>
[/color]

28-01-2012 09:19 Quote dit bericht
Lid
[color=green]
>> 'n Meid die ik op mijn werk heb leren kennen doet vrijwillgerswerk op de afdeling P&O, en ze werkt daar volgens 'n dagbestedingsprogramma van 'n reïntegratietraject waar ze in zit. Ze benut daar haar ervaring die ze heeft opgedan achter de balie van 't gemeentehuis.

Ze doet haar werk goed en ze is heel spontaan en gezellig van karakter, en daardoor trekt ze veel positieve aandacht van zowel collega's van allerlei andere afdelingen als klanten van 't bedrijf. Dat ze 'n (verder niet versierde en gewoon zwarte) hoofddoek (en dan niet zo'n klein dingetje, maar nogal 'n XL hoofddoek) droeg zagen mensen niet eens, daar is ze veel te spontaan en aardig voor. Mensen konden haar zo juist gauw herkennen en zagen haar graag langskomen. Haar ervaringen op haar werk als hoofddoekdraagster waren dus alles behalve negatief.

Toch heeft ze op 'n dag haar look 'n transform gegeven. Ze is heel spontaan en open, maar ik heb haar niet gevraagd waarom. Ik beschouw die keuze als haar privé-aangelegenheid en iets wat ze voor zichzelf mag houden als ze wilt. Maar als ze er op 'n dag zelf over gaat praten luister ik graag naar haar verhaal. Ik weet niet of haar metamorfose met haar werk te maken heeft en of ze buiten haar werk om ook d'r nieuwe look uitstraalt, daar zie ik haar niet.

Verder is haar nieuwe look niet meteen uitdagend of minder netjes ofzo. Die is heel netjes en normaal en vooral ook erg verzorgd. Maar wel trendy'er en verjongender. Zonder hoofddoek nu, geverfd haar, goeie smaak nette laarzen en leuke kleurcombo's. Lichte charmante make-up, gave sieraadjes, en op haar nagels heb ik nog niet gelet. Verder gedraagt ze zich ook nog gewoon even netjes als eerst, en zijn we haar nu zo ook al gewend. Nog steeds ziet iedereen haar graag komen.

Deze mooie halfbloed Marokkaanse kan dus nu spreken met ervaring vanuit beide belevingen, mèt en zònder hoofddoek, en 't mooie voor haar is dat beide goeie ervaringen zijn in haar geval. Wat de reden voor haar plotselinge keuze ook is, niemand om haar heen op 't werk lijkt ermee te zitten en de kwalitiet van de werkssfeer op haar afdeling is er niet door veranderd.

Ik denk dat ze voorlopig haar nieuwe look houdt, maar soms lijkt 't mij juist leuk om haar weer 'ns in haar oude look te zien, want daarin was ze ook 'n prachtmeid. En ik denk dat meerdere collega's van mij en van haar 't daarmee eens zijn.

>>
[/color]

28-01-2012 09:21 Quote dit bericht
Lid
[color=green]
>> Drie meiden dus die ik ken die dingen gemeen hebben (werk en hoofddoek), maar dus alle drie verschillende dingen beleven tijdens 't werken ermee.
Zo ken ik er nog meer, maar deze drie gevallen leken me wel interessant om over te vertellen.

Dus ik denk dat iedere hoofddoekdraagster wel haar eigen ervaring ermee heeft, Rumeysaciik. Ik hoop dat je verder nog veel meer heel interessante reacties krijgt.
[/color]

28-01-2012 11:48 Quote dit bericht
Vrouwrumeysaciik(19)
Lid
Bedankt voor je reactie!

Jij bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat het ook eigenlijk aan jezelf ligt, als je gewoon eerlijk, open en spotaan bent, dat je collega's er ook niet moeilijk over doen..

Maar soms is dit helaas niet het geval, de reden ook dat ik deze vraag heir heb gesteld is omdat ik vorige week een sollicitatiegesprek had bij een advocatenkantoor en toen deden ze moeilijk over mijn hoofddoek, beetje raar maarjah..

Maar nogmaals bedankt voor je reacties, ik heb er zeker wel wat aan!

28-01-2012 14:04 Quote dit bericht
Vrouwrumeysaciik(19)
Lid
caglatje schreef:

ze doen bij veel plekken moeilijk als je een hoofddoek op hebt.
ook als je gewoon in winkel solliciteerd..

mijn vriendin loopt stage bij ONLY, maar dagelijk heeft ze hoofddoek op, als ze daar komt moet ze de hoofddoek af doen.

oke het is raar, maar je moet wel. het word alleen maar erger in deze kuutland.

Klopt, sanki beyin ile calisilmiyor, ama goruntuyleee
ama gel de anlat onlara

28-01-2012 16:21 Quote dit bericht
Lid
rumeysaciik schreef:

Bedankt voor je reactie!

Jij bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat het ook eigenlijk aan jezelf ligt, als je gewoon eerlijk, open en spotaan bent, dat je collega's er ook niet moeilijk over doen..

Maar soms is dit helaas niet het geval, de reden ook dat ik deze vraag heir heb gesteld is omdat ik vorige week een sollicitatiegesprek had bij een advocatenkantoor en toen deden ze moeilijk over mijn hoofddoek, beetje raar maarjah..

Maar nogmaals bedankt voor je reacties, ik heb er zeker wel wat aan!

[color=green]
Klopt, soms is dat zeker helemaal niet 't geval. Ik had je ook 't verhaal kunnen vertellen van 'n kennis van mij die ooit heeft gewerkt in 'n gebouw van 'n rechtbank, en tijdens de sollicitatie leken ze niks te hebben tegen haar hoofddoek, maar vroegen ze haar na de eerste paar weken werken op de afdeling steeds of ze 'm niet beter af kon doen.

Uiteindelijk is ze daar weggegaan. ze heeft nog op 't gesprek voor haar vertrek erbij gezegd dat ze 't jammer vond dat ze niet gewoon vanaf 't begin tegen haar hadden gezegd dat ze haar hoofddoek liever niet hadden. Dan had ze dingen anders aangepakt, vertelde ze me.

't Werk zelf verder ging goed en ze was al eraan gewend maar kon er geen vrede in vinden dat ze zo vaak op haar hoofddoek is aangesproken. Dus ze vond weggaan heel jammer, maar voelde dat ze dat maar moest doen.

Dus klopt, soms wordt 't maar moeilijk geaccepteerd, en meer meiden hebben dat. Dus ja, dat komt inderdaad ook voor, hoe eerlijk, open en spontaan je dan ook op je werk bent. Helaas verschilt dat heel sterk van situatie tot situatie en zie je soms moeilijk gedoe erover niet aankomen. Best wel moeilijk en jammer soms.
[/color]

28-01-2012 16:39 Quote dit bericht
Lid
[color=green]
Gelukkig zien we ook wel eens om ons heen meiden met hoofddoeken ergens gewoon aan 't werk, op plaatsen waar je 't niet verwacht. En met de laatste jaren is dat wel steeds meer geworden. Hoofddoekjes achter de kassa's van grote supermarkten zijn we al gewend, en ook op kantoren zijn ze best gewoon geworden. Ook steeds meer zien we ze tegenwoordig in ziekenhuizen en dokterspraktijken. Ook in kinderdagverblijven zie ik ze steeds vaker opduiken en nu begint zelfs ook hoofddoekjes in kapsalons en beautycenters 'n steeds minder gek gezicht te worden. En zo zijn er meer gevallen en voorbeelden.

Gelukkig integreert de hoofddoek dus wel steeds meer op de werkvloer, waar ik ze zo'n tien jaar geleden haast of helemaal niet zag. Wat je dus misschien kan doen is wat met zulke meiden praten als je ze tegenkomt. Vraag ze naar hun ervaringen en eventueel adviezen.

Ik denk dat je veel zou kunnen leren van de heel verschillenden verhalen die je er waarschijnlijk over zal horen, ook al zou je denken dat veel verschillende verhalen horen je misschien juist zou kunnen verwarren. Bijna niks is zo leerzaam als de praktijk dus doe vooral daar je kennis over dit onderwerp op. Kijk naar je eigen praktijksituatie en naar die van anderen en trek er lering uit. Zal je veel aan hebben!
[/color]

[Reageer]

Pagina gegenereerd in: 2.02 sec. op server 1